سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع طلاق و چرا باید برای طلاق وکیل داشت ؟

رایج ترین روش انحلال عقد نکاح دائم، طلاق می باشد. این روش به اندازه ای عمومیت دارد که در میان اکثریت مردم جامعه، طلاق تنها راه جدایی زن و مرد به حساب می آید. برای آشنایی بیشتر با انواع طلاق به ادامه مطلب توجه کنید .

 

انواع طلاق

به طور کلی طلاق به دو دسته تقسیم می شود :

طلاق رجعی: که همان طلاق از طرف مرد است.

طلاق بائن: که همان طلاق خلع و مبارات می باشد.

 

طلاق رجعی چیست و شامل چه احکامی می شود؟

در قانون شرع حق طلاق با مرد بوده و برای این امر نیازی به شروطی که در سند ازدواج آمده است ندارد. یکی ازانواع طلاق، طلاق رجعی یا همان طلاقی است از سوی مرد صورت می پذیرد. این نوع از طلاق در اصطلاح به شرایطی گفته می شود که مرد پس از جدایی از همسر خود می تواند مجددا به همسر خود و زندگی مشترکشان بازگردد.

به همین دلیل در قانون مدنی احکام ویژه ای برای رجوع از طلاق مقرر شده است . بر همین اساس، در صورتی که طلاق از نوع رجعی باشد ، مرد می تواند در ایام عده زن ( مدت زمانی است که زن پس از جدایی باید از ازدواج خودداری کند )، دوباره به زندگی با وی ادامه بدهد.

در طلا‌ق رجعی جدا از این که در مدت عده، شوهر حق رجوع دارد ، طرفین حقوق و تکالیفی را نیز دارا می‌باشند. به عنوان مثال، اگر در طلا‌ق رجعی زن یا شوهر بمیرند، از هم ارث می‌برند و زن مستحق دریافت نفقه است.

 

طلاق بائن و شامل چه احکامی می شود؟

طلاق بائن خود شامل طلاق خلع و طلاق مبارات است. درطلاق بائن برای شوهر حق رجوع وجود ندارد و با اجرای صیغه طلاق رابطه زوجیت بین زوجین به طور کامل قطع خواهد شد.

طلاق بائن خود به چند دلیل حاصل می‌شود که یکی از این دلایل، کراهتی است که زن از شوهر دارد یا هر دو از یکدیگر دارند. در صورتی که کراهت متقابل باشد، طلاق از نوع مبارات ( توافقی ) است و اگر کراهت یک ‌طرفه زن از شوهر باشد، طلاق از نوع خلع ( طلاق از طرف زن ) خواهد بود.

طلاق خلع: طبق قانون حق طلاق با مرد بوده و زن نمی تواند بی دلیل و بدون رضایت از شوهر خود طلاق بگیرد، مگر آنکه دلیلی قانع کننده داشته باشد. بنابراین، بر اساس ماده 1146 قانون مدنی، “طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد، در مقابل مالی که به وی می‌دهد، طلاق بگیرد؛ اعم از اینکه مال مزبور عین مهریه یا معادل آن یا بیشتر یا کمتر از مهر باشد.”

طلاق خلع آن است که زن به واسطه‌ی کراهتی (تنفری) که از همسر خود دارد حاضر است مالی به او بدهد و در مقابل بخشش این مال از همسر خود جدا شود اعم از آنکه این مال عین مهریه، معادل مهریه، کمتر یا بیشتر از مهریه باشد. در واقع طلاق خلع از این جهت بائن محسوب می‌شود که زن با بذل  ( بخشش ) تمام یا قسمتی از مهریه‌ی خود حق رجوع مرد را از بین می‌برد و اگر از آن بخشش خود رجوع نماید و بخواهد مالی که به همسر خود داده را پس بگیرد طلاق بائن تبدیل به طلاق رجعی خواهد شد و مرد در دوران عده حق رجوع خواهدداشت.

طلاق مُبارات : در طلاق مُبارات کراهت از هر دو طرف است به این شکل که هم مرد از زن خود متنفر است و هم زن از شوهر خود؛ به حدی که ادامه‌ی این زندگی برای هر دو مشکل و غیرقابل تحمل است. در طلاق مُبارات نیز زن مقداری از مهر خود را می‌بخشد. اما این مقدار بخشش نمی‌تواند مازاد بر مهریه او باشد به این دلیل که مرد نیز از زن خود کراهت دارد و می‌خواهد این رابطه به پایان برسد

وکیل طلاق برای کمک به همه ی کسانی که تصمیم به طلاق گرفته و می خواهند علاوه بر اطمینان از این که کاملا آگاهانه و هوشیارانه عمل میکنند، کم ترین آسیب ممکن را از این موضوع متحمل شوند؛ آماده ی خدمت رسانی می باشد.

به عنوان مثال اصول مربوط به حقوق شما در طلاق را برای شما توضیح می دهند. از جمله این حقوق می توان به نفقه، مهریه و مسائل مربوط به حضانت فرزند اشاره کرد. همچنین عوامل مهمی که باید قبل از ثبت درخواست طلاق در نظر بگیرید را برای شما شرح می دهد.