سفارش تبلیغ
صبا ویژن

0تا100 مراحل طلاق و وکیل ماهر برای طلاق

 

خانواده یک نهاد اجتماعی بسیار مهم است که نقش اساسی در رشد و تربیت فرزندان و ارتقای فرهنگی جامعه دارد. در خانواده هر یک از زوجین حقوق و تکالیفی را نسبت به یکدیگر و فرزندانشان دارند.

تشکیل خانواده و نقش آن از نظر اجتماعی اهمیت بسیاری دارد. گاهی اختلاف و ناسازگاری زوجین به حدی می‌رسد که شوربختانه راه‌حلی جز طلاق وجود ندارد.

 در حقوق ایران ابتدائاً طلاق در اختیار مرد قرار دارد. البته تحت شرایطی زن نیز می‌تواند درخواست بدهد. با این‌ حال برای رسیدن به نتیجه مطلوب در دعوای خانواده نیاز به اشراف بر قوانین دادگاه‌ها و آرای وحدت رویه وجود دارد. بدون شک انتخاب یک وکیل ماهر برای طلاق در این مسیر نقش بسزایی در رسیدن به نتیجه دلخواه دارد.

 

وکیل ماهر برای طلاق

 

طلاق به تقاضای مرد

در فقه امامیه و نیز در حقوق ایران حق طلاق به مرد اختصاص دارد. او هر وقت که اراده کند می‌تواند چه‌بسا بدون دلیل موجه همسر خود را طلاق دهد. ماده 1133 قانون مدنی در این خصوص مقرر می‌دارد: «مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید».

بنابراین طبق این ماده در طلاق به درخواست مرد هم رعایت شرایط و مقررات قانونی از جمله تقاضای تقدیم دادخواست، رجوع به داوری و تعیین تکلیف در خصوص حقوق مالی زن ضروری است.

همچنین همان‌طور که در مقدمه نیز به آن اشاره شد زوجین حقوق و تکالیفی را حتی پس از جدایی نسبت به یکدیگر برعهده دارند. از جمله این حقوق مالی می‌توان به مهریه زن، نفقه ، نفقه زن در شرایطی که شوهر فوت شده ، اجرت‌المثل و نحله اشاره کرد که در صورت جدایی، دادگاه باید نسبت به آن‌ها تعیین تکلیف نماید.

همچنین در خصوص حضانت و ملاقات فرزند یا فرزندان نیز باید تصمیم‌گیری شود.

نکته‌ای که در خصوص جدایی به درخواست مرد باید به آن توجه کرد این است که اگر مرد شرط تنصیف (نصف دارایی) که در اقلام ذکر شده است را امضا کرده باشد و تقاضا از سوی مرد ناشی از سوء رفتار و سوء معاشرت یا تخلف زن از وظایف زناشویی نباشد مرد باید تا نصف دارایی که بعد از عقد و در دوران زندگی مشترک بدست آورده است یا معادل آن را باید به زن منتقل کند.

 

طلاق به درخواست زن

در مبحث قبل بیان شد که حق طلاق ابتدائاً به من تعلق دارد. با این‌حال طبق قانون در مواردی نیز زن حق درخواست طلاق را دارد. از جمله اینکه شوهر حقوق واجبه ی زن را نپردازد و زن در عسر و حرج قرار گیرد.

در این صورت زن می‌تواند از دادگاه تقاضا نماید و دادگاه مرد را اجبار به طلاق می کند و اگر اجبار ممکن نباشد، زوجه به اذن دادگاه طلاق داده می شود.

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل با شماره 02147783 تماس بگیرید .