سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وکیل حرفه ای کیفری کیست و چه وظایفی دارد ؟

 

وقتی صحبت از دادسرا، کلانتری، بازپرس و دادیار به میان می آید در واقع صحبت از یک جرم و اتهام است. جرایم موضوع صلاحیت دادگاه های کیفری اند و باید با توجه قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری و سایر قوانین و مقررات کیفری و جزایی به آنها رسیدگی کرد. دعاوی کیفری در واقع بعد از وقوع یک جرم مطرح می شود که این پیگیری گاهی ناشی از شکایت شاکی خصوصی و گاهی ناشی از تعقیب مدعی العموم یا دادستان است مانند قتل در واقع در این موارد اگر شاکی وجود نداشته باشد یا وجود داشته باشد و گذشت کند، باز هم جرم به علت صدمه زدن به امنیت و آسایش جامعه قابل پیگیری قضایی است. بنابراین همانطور که مشاهده می شود موضوعات کیفری از همان ابتدای مطرح شدن چالش برانگیزند زیرا در نتیجه اثبات آنها افراد محکوم به مجازات های سنگین و سختی می شوند که یک اشتباه در تشخیص جرم و مجازات می تواند آینده یک انسان را به طور کلی دگرگون کند پس باید به یک     وکیل حرفه ای دعاوی کیفری  مراجعه کرد

 

وکیل حرفه ای کیفری

 

وکیل کیفری در چه حوزه هایی فعالیت می کند؟

تا اینجا متوجه شدیم که زمینه اصلی فعالیت وکیل و مشاوره کیفری امور جزایی است. امور جزایی دامنه بسیار وسیعی دارد که برای شناسایی آنها باید به قانون مجازات اسلامی به عنوان قانون جزایی مادر مراجعه کرد.

 در این قانون جرایم و مجازات های آنها مشخص شده است و از عدم ثبت واقعه ازدواج تا قتل و جرایم علیه امنیت جرم انگاری شده است.

 قتل و موارد مربوط به دیه ، ضرب و شتم، مصرف مشروبات الکلی، سرقت، کلاهبرداری، خیانت در امانت، تهدید و تزویر ، جعل و تزویر، تخریب اموال، ارتشاء و موارد دیگر موضوعاتی است که وکیل کیفری در آن فعالیت می نماید با این حال شاید برای شما هم جالب باشد که مهمترین دعاوی کیفری را بشناسید و بدانید موضوع جرایم کیفری درباره چیست. 

 

وکیل کیفری چه وظایفی دارد؟

وکیل کیفری باید بتواند با تسلط بر امور کیفری از حقوق متهم دفاع کند و تمام تلاش خود را برای اثبات بی گناهی و تبرئه متهم به کار ببرد. وکیل کیفری درجه یک باید با دقت و آگاهی کامل نسبت به چم و خم امور کیفری در دادگاه حاضر شود زیرا حساسیت امور کیفری ایجاب می کند که فرد با ظرافت عمل کند تا به حقوق اجتماعی و حیثیت دیگری صدمه ای وارد نشود. وقتی کسی به عنوان شاکی یا متهم به وکیل کیفری مراجعه می کند، وکیل موظف است تا با تنظیم شکواییه و جمع آوری و ضمیمه کردن مدارک لازم اقدام به طرح شکایت یا آماده کردن دفاعیه کند..

در این راستا وکیل باید در تمام مراحل رسیدگی از بازجویی تا ختم دادرسی موکل خود را همراهی کند از این رو موکل می تواند در مراحل بازجویی هم به همراه وکیل خود حضور داشته باشد.