سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های مهم درباره \ قانون جدید صدور چک \ را زبان وکیل کیفری که

 

 

قانون جدید چک تازگی روند صدور چک را تغییر داده است و همین باعث بر سر زبان ها افتادن قانون چک و مسائل مربوط به آن شده است. عده ایی صدور این قانون جدید را پیشرفتی در عملیات بانکی می دانند و عده ای از آن واهمه دارند اما با توجه به شرایط موجود در جهان و ایران به دلیل همه گیری ویروس کرونا و البته با توجه به اینکه همه چیز در حال الکترونیکی شدن است و لازمه زندگی در دنیای امروز افزایش سرعت انجام کارهاست، به نظر قانون جدید در کنار کاستی هایی که ممکن است داشته باشد مزایایی دارد که باید آنها را بشناسید.

     وکیل کیفری یا وکلا نیز وقتی یک پرونده  مرتبط با چک های کیفری دارند به قانون صدور چک استناد می کنند.

 

چک صیادی و اطمینان از برگشت نخوردن چک

یکی از دغدغه ها هنگام صدور چک برگشت خوردن آن است که جدا از اینکه ممکن به پول خود نرسید و در حالت خوشبینانه دیر به پول خود برسید، دردسرهای شکایت کردن و رفت و آمدهای ناشی از آن می تواند کلافه تان کند. یکی از نوآوری های قانون چک این است که با ایجاد چک صیادی و درج همان شناسه 16 رقمی به شما این امکان را می دهد تا از خوش حسابی صادرکننده خیال خود را راحت کنید. برای این کار می توانید به شماره 701701 پیامک بدهید یا از طریق سامانه صیادی وضعیت چک های برگشتی صادر کننده چک را استعلام کنید.

 

وکیل چک

 

آیا شما می توانید دسته چک داشته باشید؟

 

طبق قانون جدید صدور چک شرایط اعطای دسته چک تغییر کرده است و اگر شما قصد دارید دسته چک بگیرید بدانید که باید شرایط شما مطابق قانون جدید احراز شود. برای دریافت دسته چک های جدید بانک ها از طریق سامانه صدور یکپارچه چک یا همان سامانه صیاد اقدام کنند و بعد از اطمینان از استعلام از سامانه نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی و نبود ممنوعیت قانونی و رتبه بندی اعتباری برای شما دسته چک صادر می کنند.

 

ظهرنویسی ممنوع شد.

حتما برای شما پیش آمده که چکی از طریق ظهرنویسی به شما منتقل شود یا شاید اصطلاح ظهرنویسی را شنیده باشید اما آگاه باشید که طبق قانون جدید صدور چک دیگر امکان ظهرنویسی یا همان پشت نویسی چک به روال قبل برای انتقال یا هر دلیل دیگر مثل ضمانت ممکن نیست و آنچه در ظهر چک نوشته شود معتبر نخواهد بود بلکه برای انتقال چک به دیگری دارنده باید وارد سامانه صیاد شود و با درج اطلاعات درخواستی مثل شناسه چک و مشخصات کسی که می خواهد چک او را ذینفع چک قرار دهد، اقدام به انجام عملیات انتقال نماید.

وصول چک آسان شد.

 

 با ایجاد سامانه صیاد کسی که به عنوان آخرین ذینفع در این سامانه شناخته شده است می تواند در تاریخ سررسید چک به بانک مراجعه کند و وجه چک را درخواست کند. نکته جالب اینکه شما به عنوان دارنده لازم نیست حتما به بانکی مراجعه کنید که چک متعلق به آن بانک است بلکه با مراجعه به هر بانکی می توانید وصول را انجام دهد. در صورتی که در حساب صادر کننده به اندازه کافی پول نباشد، می توانید از بانک بخواهید که همان مقدار وجه موجود به حساب شما واریز شود. با واریز این مبلغ به حسابتان باید چک را به بانک تحویل دهید در این حالت چک به نسبت مقدار پرداخت نشده بی محل است و باید بابت آن گواهینامه عدم پرداخت از بانک دریافت کنید اما خبر خوب اینکه می توانید از بانک بخواهید کسری مبلغ چک را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی وارد کند تا این سامانه به صورت برخط به همه بانک ها و موسسات اعتباری اطلاع دهد و وجه کلیه حساب ها و کارت های بانکی به میزان کسری چک مسدود شود.