سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرقت چیست ؟ چند نوع سرقت داریم ؟

 

سرقت چیست؟

طبق آنچه در قانون ماده 197 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 در تعریف سرقت ذکر شده است «سرقت عبارت است ربودن مال دیگری بطور پنهانی» در این تعریف چهارعنصر ربودن، مال، دیگری و بطور پنهانی نهفته است که در آن نقش اساسی بازی می کنند    .

انواع سرقت

به طور کلی سرقت به انواع مختلفی تقسیم می شود که از رایج ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد  :

1- سرقت تعزیری

الف )     سرقت ساده

ب)    سرقت مخل نظم

ج)     سرقت مشدد

2- سرقت حدی

سرقت چیست ؟

سرقت تعزیری

به لحاظ حقوقی سرقت تعزیری، سرقتی است که مجازات آن در قانون تعیین شده و یا سارق شرایط  حد را نداشته باشد. دراین صورت مجازاتی  از 6 ماه الی سه سال و تا 74 ضربه شلاق در پی خواهد داشت. این نوع سرقت معمولا دارای شرایط زیر می باشد:

·         سرقت در محل مسکونی یا مهیا برای سکونت یا در توابع آن یا در محل های عمومی از قیبل مسجد، حمام و غیر اینها واقع شده باشد

·         سرقت در جایی واقع شود که در آن درخت، بوته، پرچین یا نرده قرار گرفته و سارق آن را شکسته باشد

·         سرقت در شب واقع شده باشد

·         سارقین دو نفر یا بیشتر باشند

·         سارق مستخدم بوده و مال مخدوم خود را دزدیده باشد یا مال شخص دیگری را از منزل شخص دیگری که به اتفاق مخدوم به آنجا رفته برباید

·         شاگرد یا کارگر از محلی که معمولاَ محل کار وی بوده از قبیل خانه، دکان، کارگاه، کارخانه و انبار سرقت کرده باشد

·         هر گاه اداره کنندگان هتل، مسافرخانه، کاروان سرا و کاروان و به طور کلی کسانی که به اقتضای شغل شان اموالی در دسترس آنهاست، تمام یا قسمتی از آن را مورد دستبرد قرار دهند

 

به علاوه این  سرقت تعزیری ، خود به سه دسته مجزا تقسیم می شود:

·         سرقت ساده: مطابق با ماده 661 قانون مجازات اسلامی سرقت ساده، سرقتی است که دارای ارکان و شرایط عمومی است و هیچ یک از شرایط سرقت حدی یا سرقت مشدد را نداشته باشد.

·         سرقت مخل نظم: طبق آنچه که در ماده 276 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 آمده است سرقت مخل نظم نوعی سرقت تعزیری محسوب می شود. به عبارت دیگر این نوع سرقت سرقتی است که فاقد شرایط اجرای حد بوده و موجب اخلال در نظم می شود. به علاوه، سرقت مخل نظم ترس ایجاد کرده م سبب ترساندن مرتکب یا می شود، بنابراین در صورتی که حتی شاکی خصوصی نداشته باشد یا حتی گذشت کرده باشد مجازاتی برابر با یک تا پنج سال حبس تعزیری به دنبال دارد.

·         سرقت مشدد: مقصود از سرقت مشدد، هرگونه سرقتی است که با یک یا چند عامل از عوامل تشدید مجازات صورت گرفته و مجازات آن بسیار شدیدتر از مجازات سرقت ساده می باشد

سرقت حدی

بنا بر آنچه در کتاب‌های فقهی گفته شده است، سرقت حدی یا سرقت مستوجب حد این گونه تعریف می‌شود: «ربودن مخفیانه معادل 5/4 نخود طلای مسکوک متعلق به غیر با هتک هرز توسط شخص بالغ و عاقل و مختار در غیرسال قحطی که مرتکب پدر مالباخته نباشد». به طور کلی سرقت حدی در شرایط ذیل رخ می دهد:

·         سارق باید بالغ باشد.

·         سارق به سرقت وادار نشده باشد و بداند که مال دیگری را می رباید.

·         سارق بداند که این عمل حرام است و صاحب مال ،مال را در حرز قرار داده باشد.

·         سارق در حال اضطرار سرقت نکرده باشد.

·         سرقت در سال قحطی صورت نگرفته باشد.

·         سارق مال را به قصد دزدی برداشته باشد.

·         مال مسروقه در حرز متناسب قرار گرفته باشد.

·         مال مسروقه از اموال دولتی و وقف نباشد.

 

گروه وکلای عدل ایرانیان با سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی از جمله دعاوی کیفری می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.